Blog od networkera do Super Connector

Kim jest SUPER CONNECTOR i co zyskasz współpracując z nim?

Co zyskasz współpracując z Super Connectorem

Sztuka networkingu i sposoby nawiązywania kontaktów zmieniają się za każdym razem kiedy powstają nowe sposoby komunikacji. Wszyscy pamiętamy emocje, jakie niosło ze sobą pojawienie się na rynku aplikacji takich jak Snapchat, Tinder czy FB Messenger. Jeśli zależy Ci na rezultatach i odnoszeniu sukcesów, pamiętaj o podstawowych zasadach budowania sieci kontaktów. Nie opowiem Ci o nich w tym artykule, bo jest mnóstwo innych źródeł, w których możesz przeczytać o tym jak przygotować wizytówki, jakie pytania zadawać dołączając się do rozmówcy i dlaczego warto pisać notatki po spotkaniu. Natomiast zwrócę Twoją uwagę na osoby, które być może już teraz są w Twoim otoczeniu – na tzw. Super Connectorów.

Zakładam, że wiesz już czym jest networking i uczestniczyłeś w spotkaniach wymiany kontaktów. Znasz mnóstwo ludzi osobiście, niektórych z kolei wyłącznie internetowo. Nie jest niczym dziwnym, że masz setki, a nawet tysiące znajomych na LinkedInie i Facebooku, przez co Twój świat na social-media świat jest tak niechlujny i hałaśliwy, jak zatłoczona impreza w wielkomiejskim klubie pełnym nieznanych Ci osób. Dlatego też wiedza Super Connectora może okazać się dla Ciebie bezcenna.

Rozwój technologiczny i gospodarczy przyspiesza z roku na rok, a tym samym łatwiej nam dotrzeć do wiedzy i informacji. Dawniej trzeba było spędzić wiele godzin w bibliotece nad książkami, a dziś wystarczy, że w parę sekund wyjmiesz smartfona z kieszeni i masz dostęp do praktycznie każdej informacji.

Miliardy osób łączy się teraz w internetowe sieci społecznościowe i każdy uważa się za eksperta.

ZGODNIE Z WYSZUKIWANIEM TWITTERA NA STRONIE FOLLOWERWONK.COM 180 000 OSÓB IDENTYFIKUJE SIĘ JAKO GURU MEDIÓW SPOŁECZNOŚCIOWYCH, EKSPERT, NINJA W DANYM TEMACIE.

Tysiące ludzi opisuje siebie jako „networker”. Jeszcze kilka lat temu na palcach u rąk można było policzyć ile osób miało ponad 500 znajomych na LinkedInie. Dziś w gronie aktywnych przedsiębiorców rzadko spotyka się osobę, która ma mniej niż 500 znajomych w sieci, co nie zawsze odzwierciedla prawdziwą wartość listy jej kontaktów. Potrzeba oszczędności czasu, przysłowiowego odsiania ziarna od plew w kontekście przydatności biznesowej, wyjaśnia pojawienie się we współczesnej gospodarce bytu, który nazywamy Super Connectorem.

Chęć oszczędności czasu, odsiania ziarna od plew w kontekście przydatności biznesowej wyjaśnia pojawienia się we współczesnej gospodarce bytu, który nazywamy Super Connector.

W rzeczywistości Super Connectorzy działali od momentu powstania mediów, łącząc pomysłowych ludzi ze środowiskami inwestorskimi lub przedsiębiorców z klientami.

W erze cyfrowej łatwiej niż kiedykolwiek jest nawiązać kontakt z dowolną osobą w sieci i stać się łącznikiem dla naszych znajomych w dotarciu do określonej osoby – jest to tak łatwe, że potrzebujemy pomocy w filtrowaniu powstałego szumu networkingowego.

SUPER CONNECTOR TO OSOBA, GRUPA LUB TECHNOLOGIA, KTÓRA POSIADA ZAUFANIE SZEROKIEGO GRONA LUDZI, MA MOŻLIWOŚĆ BEZPOŚREDNIEGO KONTAKTU Z NIMI I DBA O ZYSK KAŻDEJ ZE STRON. TE TRZY CECHY POZWALAJĄ NA SZYBSZE I SKUTECZNIEJSZE MODEROWANIE POŁĄCZEŃ POMIĘDZY OSOBAMI LUB FIRMAMI.

Tradycyjne wskazówki dotyczące networkingu sprowadzają się najczęściej do wypisania wydarzeń, w których biorą udział osoby, z którymi chcesz się spotkać i dotarciu do nich ze swoją wizytówką. Bądź we właściwym miejscu, przygotuj dobry elevator pitch i bądź asertywny wobec osób proszących Cię o pomoc – według mnie teraz to już nie wystarcza. Z drugiej strony doświadczeni networkerzy proponują skuteczniejsze podejście – „Tworzenie sieci kontaktów polega na budowaniu autentycznych relacji, których podstawą jest dawanie” mówi Keith Ferrazzi, autor książki „Never Eat Alone”. Według mnie, dobrze znany wszystkim termin „networking” został dziś zdeprecjonowany do poziomu „szperacz wizytówek”. Gdy obserwuję ludzi na spotkaniach networkingowych, to w wielu przypadkach dla uczestników tych wydarzeń liczy się ilość wizytówek, a nie ich jakość, pieniądze, a nie dobrze wykonana usługa. Prowadzi to do chaosu i demotywacji uczestnika, bo angażuje swój czas, a nie realizuje własnych celów biznesowych.

Miałem przyjemność wielokrotnie obserwować Super Connectorów w działaniu na spotkaniach biznesowych. To osoby, które najczęściej prowadzą własną firmę, klub biznesu bądź pełnią funkcję menadżerską i znają tych, co trzeba. Ich sieć kontaktów pełna jest osób, którym kiedyś pomogli lub podpowiedzieli rozwiązanie problemu kogoś z ich otoczenia

DLA TYCH Z WAS, KTÓRZY CHCĄ WYKORZYSTAĆ MOC SUPER CONNECTORA ISTNIEJE PROSTA FORMUŁA – ZAMIAST PROSIĆ O RZECZY, DAWAJ WARTOŚĆ!

Rafał, prowadząc własną firmę zajmującą się tłumaczeniami, był stałym członkiem kilku organizacji biznesowych w Warszawie zrzeszających po kilkudziesięciu przedsiębiorców. Uczestnicząc regularnie w ich spotkaniach, łączył swoją osobą co najmniej dwie zorganizowane sieci kontaktów. Tym samym dawał im coś wartościowego i to na dużą skalę, za co został wielokrotnie nagrodzony, ponieważ pozyskał wiele zleceń dla własnej firmy

Innym przykładem jest Robert, który nie prowadzi własnej firmy, ale pracuje jako menadżer na rzecz kilku uzupełniających się grup biznesowych. Jego głównym zadaniem jest budowanie relacji z właścicielami firm, którzy potrzebują PR, marketingu, zwiększenia sprzedaży lub uzyskania przewagi konkurencyjnej w swojej branży. Jest rozpoznawalny i skuteczny w tym co robi, dlatego każdej firmie, którą bierze pod swe skrzydła jest w stanie zaproponować spersonalizowane korzyści biznesowe z koszyka usług wszystkich organizacji, na rzecz których aktywnie działa.

Natomiast Elżbieta przez wiele lat organizowała spotkania i konferencje dla biznesu. Obecnie prowadzi w województwie lubelskim Klub Odpowiedzialnego Biznesu i wspiera aktywne firmy lokalne. Każdy członek KOB może liczyć na bezpośrednie zaangażowanie jego założycielki w zapoznawanie przedsiębiorców z wielu branż, do których ona sama ma pełne zaufanie.

Powyższe przykłady osób różni na pewno typ osobowość i tempo działania, ale łączy umiejętność zjednywania do siebie licznych grup ludzi, a także skuteczność w działaniu. Działają w różnych częściach kraju i przez wiele lat pracowali na markę osoby, która „zna wszystkich”, dzięki czemu wiele drzwi biznesowych stoi przed nimi otworem.

Jeśli jesteś przedsiębiorcą, któremu zależy na wejściu do kręgu osób decyzyjnych i otrzymaniu bardziej zyskownych zleceń, ale nie masz czasu na udział we wszystkich spotkaniach networkingowych, warto abyś poszukał w najbliższym otoczeniu Super Connectora. Zainwestuj we współpracę z nim, a być może już po pierwszym spotkaniu otworzą się dla Ciebie możliwość biznesowe, do których wcześniej nie miałeś dostępu.

 

Reguła 4s

Należąc do grona Super Connectorów w Polsce i prowadząc kilka projektów biznesowych, mam stosunkowo mało czasu, więc staram się pracować z przedsiębiorcami według reguły 4S.

 
Strategia

Strategia

Współpraca zaczyna się od opracowania „strategii” działania w oparciu o dostępną sieć kontaktów. Polega na podejściu do networkingu nie na zasadzie wielu przypadkowych sytuacji, z których może kiedyś coś wyjdzie, lecz jak do kanału sprzedaży, w którym określane i mierzone parametry poddawane są ewaluacji.

 
Skondensowanie

Skondensowanie

Druga reguła to „skondensowanie” zadań i miejsc do działania. Osoby przychodzące do Super Connectora po poradę nie chcą już poświęcać swojego cennego czasu na udział w śniadaniach czy konferencjach, z których nic później nie wynika. Chcą otrzymać konkret: Gdzie mają być? Po co? Kogo mogą tam poznać? Co przybliży ich do realizacji celu?

 
Skuteczność

Skuteczność

Trzecią regułą jest „skuteczność” w działaniu i pilotowaniu tematów do końca. Wiele transakcji biznesowych nie dochodzi do skutku, ponieważ osobie pilotującej brakuje determinacji oraz umiejętności egzekwowania zobowiązań i terminów, na które strony wspólnie się umówiły. Super Connector przejmuje rolę osoby pilotującej w kontaktach między wykonawcą a zamawiającym, tak, aby każda ze stron była maksymalnie zadowolona ze współpracy między sobą, jak i z jego usług.

 
Sprzedaż

Sprzedaż

Ostatnią, najważniejszą regułą, jest „sprzedaż”. Dlaczego? Ponieważ jest główną miarą naszej skuteczności. Bez sprzedaży trudno mówić o długoterminowej współpracy, która opłaca się każdej ze stron. Super Connector wie jedno – jeśli ludzie, którymi się otacza zarabiają pieniądze, to i on będzie je zarabiał. Tym bardziej, jeśli przyczynia się do tego swoją pracą, kontaktami i zaangażowaniem w oparciu o zaufanie i wzajemny szacunek.

 

Powyższe reguły są przepisem na sukces Super Connectorów. Teraz i Ty również masz do nich dostęp. Jeśli z jakiegoś powodu nie postrzegałeś działalności Super Connectorów w ten sposób, to mamy nadzieję, że od dziś to się zmieni.

Sławomir StańczukAutor: Sławomir Stańczuk

  • Założyciel i Prezes Zarządu Polish Business Club.
  • Pomysłodawca portalu CluB2B.pl – Społeczność Ludzi Biznesu
  • Członek Zarządu Stowarzyszenia Młodych Przedsiębiorców „Young Business Club”
  • Absolwent wydziału Informatyki na Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych w Warszawie.