Blog od networkera do Super Connector

Kim jest SUPER CONNECTOR i co zyskasz współpracując z nim?

Co zyskasz współpracując z Super Connectorem

Sztuka networkingu i sposoby nawiązywania kontaktów zmieniają się za każdym razem kiedy powstają nowe sposoby komunikacji. Wszyscy pamiętamy emocje, jakie niosły za sobą pojawienie się na rynku aplikacji tj. Snapchat, Tinder czy FB Messenger. Jeśli zależy Ci na sukcesach i rezultatach, zawsze warto pamiętać o podstawowych zasadach budowania sieci kontaktów. W tym artykule nie opowiem Ci o nich, bo jest mnóstwo innych źródeł, w których możesz przeczytać o tym, jak przygotować wizytówki, jakie pytania zadawać dołączając się do rozmówcy i dlaczego warto pisać notatki po spotkaniu. Zwrócę Ci uwagę na osoby, które być może są w Twoim otoczeniu, na tzw. Super Connectorów.

Zakładam, że wiesz już, czym jest networking i uczestniczyłeś w spotkaniach wymiany kontaktów. Znasz mnóstwo ludzi osobiście, z kolei niektórych wyłącznie internetowo. Nie jest niczym dziwnym, że masz setki, a nawet tysiące znajomych na LinkedIn i Facebook, które mogą sprawić, że Twój social-mediowy świat jest tak niechlujny i hałaśliwy, jak zatłoczona impreza w wielkomiejskim klubie pełnym nieznanych Ci osób. Dlatego też wiedza Super Connectora jest bezcenna.

Rozwój technologiczny i gospodarczy z każdym rokiem przyspiesza, a tym samym łatwiej nam dotrzeć do wiedzy i informacji. Kiedyś trzeba było siedzieć nad książkami w bibliotece przez wiele godzin, a dziś wystarczy, że w parę sekund wyjmiesz smartfona z kieszeni i masz dostęp do praktycznie każdej informacji.

Miliardy osób łączy się teraz w internetowe sieci społecznościowe i każdy uważa się za eksperta.

ZGODNIE Z WYSZUKIWANIEM TWITTERA NA STRONIE FOLLOWERWONK.COM 180 000 OSÓB IDENTYFIKUJE SIĘ JAKO GURU MEDIÓW SPOŁECZNOŚCIOWYCH, EKSPERT, NINJA W DANYM TEMACIE.

Tysiące ludzi opisuje siebie jako „networker”. Jeszcze kilka lat temu na palcach u rąk można było policzyć ile osób miało ponad 500 znajomych na LinkedIn. Dziś w gronie aktywnych przedsiębiorców rzadko spotyka się osobę, która ma mniej niż 500 znajomych w sieci, co nie zawsze odzwierciedla prawdziwą wartość listy kontaktów.

Chęć oszczędności czasu, odsiania ziarna od plew w kontekście przydatności biznesowej wyjaśnia pojawienia się we współczesnej gospodarce bytu, który nazywamy Super Connector.

W rzeczywistości Super Connectorzy działali od momentu powstania mediów, łącząc pomysłowych ludzi ze środowiskami inwestorskimi lub przedsiębiorców z klientami. W erze cyfrowej, łatwiej niż kiedykolwiek jest nawiązać kontakt z dowolną osobą w sieci i stać się łącznikiem dla naszych znajomych w dotarciu do określonej osoby – jest to tak łatwe, że potrzebujemy pomocy w filtrowaniu szumu networkingowego jaki powstał.

SUPER CONNECTOR TO OSOBA, GRUPA LUB TECHNOLOGIA, POSIADAJĄCA ZAUFANIE DUŻEGO GRONA LUDZI, MA MOŻLIWOŚĆ BEZPOŚREDNIEGO KONTAKTU Z NIMI I DBA O ZYSK KAŻDEJ ZE STRON. TE TRZY SKŁADNIKI POZWALAJĄ NA ŁATWIEJSZE I SKUTECZNIEJSZE MODEROWANIE POŁĄCZENIEM OSÓB LUB FIRM ZE SOBĄ.

Tradycyjne wskazówki dotyczące networkingu sprowadzają się najczęściej do wylistowania wydarzeń, w których biorą udział osoby, z którymi chcesz się spotkać i rozdawaniu w ich trakcie swoich wizytówek. Bądź we właściwym miejscu, przygotuj dobry elevator pitch i bądź asertywny wobec osób proszących o pomoc - według mnie teraz to już nie wystarczy. Z drugiej strony, doświadczeni networkerzy proponują bardziej skuteczne podejście: „Budowanie sieci kontaktów polega na budowaniu relacji, które są autentyczne i szczodre” mówi Keith Ferrazzi autor książki „Never Eat Alone”. Dobrze znany wszystkim termin „networking” według mnie został dziś zdeprecjonowany do poziomu „szperacz wizytówek”. Gdy obserwuję osoby na spotkaniach networkingowych, to w wielu przypadkach dla uczestników tych wydarzeń liczy się ilość wizytówek, a nie ich jakość; chciwość, a nie hojność co dalej prowadzi do chaosu i demotywacji uczestnika, bo angażuje swój czas, a nie realizuje własnych celów biznesowych.

Miałem przyjemność obserwować wielokrotnie Super Connectorów w działaniu na spotkaniach biznesowych. To osoby, które najczęściej prowadzą własną firmę, klub biznesu bądź pełnią funkcję menadżerską i znają tych, których trzeba, a jeszcze więcej osób zna ich, bo kiedyś im pomogli lub podpowiedzieli rozwiązanie problemu, które zadziałało u kogoś z ich otoczenia.

DLA TYCH Z WAS, KTÓRZY CHCĄ WYKORZYSTAĆ MOC SUPER CONNECTORA JEST PROSTA FORMUŁA: ZAMIAST PROSIĆ O RZECZY, DAWAJ WARTOŚĆ!

Rafał, prowadząc własną firmę zajmującą się tłumaczeniami, był stałym członkiem kilku organizacji biznesowych w Warszawie, zrzeszających po kilkudziesięciu przedsiębiorców. Uczestnicząc regularnie w ich spotkaniach łączył swoją osobą co najmniej dwie zorganizowane sieci kontaktów. Dawał im tym samym wielką wartość na dużą skalę, za co został wielokrotnie nagrodzony pozyskując wiele zleceń dla własnej firmy.

Innym przykładem jest Robert, który nie prowadzi własnej firmy, ale pracuje jako menadżer na rzecz kilku uzupełniających się grup biznesowych. Jego głównym zadaniem jest budowanie relacji z właścicielami firm, którzy potrzebują PR, marketingu, zwiększenia sprzedaży lub uzyskania przewagi konkurencyjnej w swojej branży. Jest rozpoznawalny i skuteczny w tym co robi, dlatego każdej firmie, którą bierze pod swe skrzydła jest w stanie zaproponować spersonalizowane korzyści biznesowe z koszyka usług wszystkich organizacji, na rzecz których aktywnie działa.

Natomiast Elżbieta przez wiele lat organizowała spotkania i konferencje dla biznesu. Obecnie w województwie lubelskim prowadzi Klub Odpowiedzialnego Biznesu i wspiera aktywne firmy lokalne. Każdy członek KOB może liczyć na bezpośrednie zaangażowanie jego założycielki w umożliwienie poznania przedsię- biorców z wielu branż, do których ona sama ma pełne zaufanie.

Powyższe przykłady osób różni na pewno typ osobowość i tempo działania, ale łączy umiejętność zjednywania do siebie licznych grup ludzi i skuteczność w działaniu. Działają w różnych częściach kraju i przez wiele lat pracowali na markę osoby, która „zna wszystkich” dzięki czemu wiele drzwi biznesowych stoi przed nimi otworem.

Jeśli jesteś przedsiębiorcą, któremu zależy na wejściu do kręgu osób decyzyjnych i otrzymaniu bardziej zyskownych zleceń, ale nie masz czasu na udział we wszystkich spotkaniach networkingowych, warto abyś poszukał w najbliższym otoczeniu Super Connectora. Zainwestuj we współpracę z nim, a być może już po pierwszym spotkaniu otworzą się dla Ciebie możliwość biznesowe, do których wcześniej nie miałeś dostępu.

 

Reguła 4s

Należąc do grona Super Connectorów w Polsce i prowadząc kilka projektów biznesowych, mam stosunkowo mało czasu, więc staram się pracować z przedsiębiorcami według reguły 4S.

 
Strategia

Strategia

Współpraca zaczyna się od opracowania „strategii” działania w oparciu o dostępną sieć kontaktów. Podejście do networkingu nie na zasadzie wielu przypadkowych sytuacji, z których może kiedyś coś wyjdzie, ale jak do kanału sprzedaży, w którym określane i mierzone są parametry do ewaluacji.

 
Skondensowanie

Skondensowanie

Druga reguła to „skondensowanie” zadań i miejsc do działania. Osoby przychodzące do Super Connectora po poradę nie chcą już poświęcać swojego cennego czasu na udział w śniadaniach wymiany kontaktów i konferencjach, z których nic później nie wynika. Chcą otrzymać konkret: Gdzie mają być? Po co? Kogo mogą tam poznać, co przybliży ich do realizacji celu?

 
Skuteczność

Skuteczność

Trzecią regułą jest „skuteczność” w działaniu i pilotowanie tematów do końca. Wiele transakcji biznesowych często nie dochodzi do skutku, ponieważ osobie pilotującej brakuje determinacji oraz umiejętności egzekwowania zobowiązań i terminów, na które strony się wspólnie umówiły. Super Connector mając często interes finansowy między wykonawcą, a zamawiającym przejmuję rolę osoby pilotującej temat, aby każda ze stron była maksymalnie zadowolona, również ze współpracy z nim.

 
Sprzedaż

Sprzedaż

Ostatnią, najważniejszą regułą, jest „sprzedaż”. Dlaczego? Ponieważ jest główną miarą naszej skuteczności. Bez sprzedaży, trudno mówić o długoterminowej współpracy, która opłaca się każdej ze stron. Super Connector wie jedno: jeśli ludzie, którymi się otacza zarabiają pieniądze, to i on będę je zarabiał. Tym bardziej, jeśli swoją pracą, kontaktami i zaangażowaniem przyczynia się do tego w oparciu o zaufanie i wzajemny szacunek.

 

Powyższe reguły są przepisem działalności Super Connectorów, do których Ty również masz dostęp. Być może z jakiegoś powodu nie postrzegałeś tego w ten sposób, ale od dziś mam nadzieję, że to się zmieni.

Sławomir StańczukAutor: Sławomir Stańczuk

  • Założyciel i Prezes Zarządu Polish Business Club.
  • Pomysłodawca portalu CluB2B.pl – Społeczność Ludzi Biznesu
  • Członek Zarządu Stowarzyszenia Młodych Przedsiębiorców „Young Business Club”
  • Absolwent wydziału Informatyki na Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych w Warszawie.